Jestem nowym w tym doborowym towarzystwie.
Starałem się czytać Wasze posty z uwagą i doszedłem po lekturze do wniosku, że mimo upływu czasu brakuje mi konkretnego wątku dotyczącego geometrii wózka.
Lata mijają i ciągle przewijają się pytania „jaki wózek”, „jaki wózek jest dobry”, „na co zwrócić uwagę przy wyborze”,....
Postanowiłem więc założyć nowy wątek pt.: „Geometria wózka aktywnego - poradnik”
Chciałbym w tym miejscu zainicjować dyskusję o tym co jest istotne w wózkach, co jest w sumie wspólne dla wszystkich wózków i na co powinniśmy zwracać uwagę decydując „o, ten wózek chcę mieć”
Chciałbym, by wiedza praktyczna poruszona tutaj na poważnie stała się cenną wskazówką dla osób, których los przykuł do wózka, dla których wózek staje się sprzętem ułatwiającym codzienne życie.
Poniżej w kolejnych postach poruszone zostały tematy:
- - wysokość siedziska względem osi kół
- szerokość siedziska
- głębokość siedziska
- wyprofilowanie siedziska
- kąt pochylenia siedziska
- ustawienie osi tylnych kół napędowych (znaczenie regulacji)
- pochylenie kół napędowych (Camber)
- kąt oparcia
- wysokość oparcia
- rurki ramy z przodu siedziska
- kąt ramy, kształt przodu ramy, długość ramy i wózka
- podnóżki
- przednie kółka, widelce i miejsce montażu
Tyle wstępem, a na pierwszy ogień: prawidłowa wysokość siedziska w otoczeniu kół 24 cale.
Gdy siądziemy na wózku w pozycji dość wyprostowanej w tułowiu i ze zwieszonymi rękami, powinniśmy palcami dłoni swobodnie dotykać do piast kół - powinniśmy mieć możliwość naciśnięcia kciukami przyciski szybkozłączek.
Ja osobiście z takiego ustawienia jestem zadowolony. Pozwala mi to wykorzystywać 1/3 obwodu ciągu do samodzielnej jazdy „rekreacyjnej”.
(Dobrym wyznacznikiem odpowiedniej wysokości siedziska jest możliwość w miarę swobodnego zbierania z podłoża drobnych przedmiotów gdy siedzimy na wózku.)
Zbyt wysokie siedzisko sprawia, że będziemy mieli zbyt mały zakres ruchu dłońmi po ciągach podczas samodzielnej jazdy (nie wspominając, że zbyt wysokie siedzenie podwyższa środek ciężkości zestawu wózek-my - co nie daje poczucia stabilności, a więc bezpieczeństwa).
Zbyt niskie siedzisko przyczynia się do tego, że musimy za każdym razem nienaturalnie wysoko unosić ramiona, a to powoduje szybsze zmęczenie ogólne.